onsdag, desember 13, 2006

Julebrød


I dag har vi vært på luciafeiring i barnehagen til minstejenta og jeg har bakt brød til julen. Disse brødene baker jeg kun til jul, det har blitt en tradisjon. Ellers i året baker jeg grovere brød som jo også er gode, men når disse blir bakt, ja da er det jul for meg :)


foto: Rine


1 liter vann
½ dl olje
50 gr gjær
1ss grovt salt
1,6-1,8 liter hvetemel
8 dl siktet rugmel

Varm vann og olje til 37 °C. Smuldre gjæren i en bakebolle og rør ut i væskeblandingen. Tilsett salt og mel. Ta av litt av melet til utbaking. Rør deigen godt sammen og la den heve under bakeklede i ca 45 min.

Kna deigen på melet bakebord til den er smidig å arbeide med. Tilsett mer hvetemel om nødvendig. Del deigen i 4 og form til runde brød. Legg brødene på melet bakebrett. Snitt brødet og eventuelt strø litt mel over, la dem etterheve under bakeklede i 30 min. Sett ovnen på 200ºC.

Stek brødene på nederste rille i 30-40 min. Dusj med vann under stekingen. Da får brødene en sprø skorpe og en fin gyllen farge.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Heeeei, så masse flotte bilder du hadde lagt ut her da- og velkommen i bloggerenes verden!(selv om du har vært her en stund,så har ikke jeg vært her før)
Nydelig hund, grattis!

Ønsker deg en fin førjulstid.

Anonym sa...

De så gode ut, er jo så godt med hjemmebakt brød, var fest i heimen når mamma bakte brød, jeg gjør det aldri...hmmm litt merkelig egentlig når det er så godt...

Får ikke oppdatert bloggen min, men får komme sterkere tilbake!

Anonym sa...

Åh, så deilig det brødet så ut da. Jeg er ingen kløpper til å bake brød, men oppskriften din så veldig god og grei ut, så den skal nok prøves. Takk!

Og så koselig hund. Litt skeptisk til Bob Kåre, men dere finner sikkert noe passende. Jeg har hatt en dalmatiner som hette Kasper.

Peisestuen så ut til å være et koselig prosjekt. Blir spennende å få se resultatet.

miaslandliv.blogspot.com