lørdag, januar 06, 2007

ode til kommode


foto: Rine

Kommoder har i mange år vært en kilde til irritasjon for meg. Dagens kommoder er jo så dårlig laget! Kjøp en hvilken som helst kommode (uten å måtte selge skjorta først) i en av møbelkjedene her i norge og jeg vil påstå at levetiden på kommoden blir kort. Detter ikke skuffefrontene av, så faller skuffene ned pga plast "skinnene" (plast!!) ikke holder, eller bunnen faller ut. På en eller annen måte innen kort tid, så vil kommoden få en eller flere defekter. Det er ikke få kommoder jeg har anskaffet meg, reparert og kastet.
Frustrerende spør du meg :(

De lager ikke kommoder (les gjerne møbler) lengre slik de gjorde før. Da var det kvalitet, ja skikkelig håndtverk. Solide saker, gjerne med flotte detaljer, bygget for å vare. Kommoden på bildet er et bevis på god gammelt håndtverk. Den sto stuet bort på loftet hos svigermor, som var så snill og gav meg den :) Like hel og funksjonell som da den var ny, men overflaten hadde sett bedre dager. Mørk, nesten sort og lakkert. Jeg har malt den med silkematt hvit og gitt den en grå patinering for å gi den det litt slitte uttrykket. Beslagene er orginale. Nå har den fått et "nytt liv" på rommet til eldstejenta. Det er gøy å gi nytt liv til gamle møbler :)

7 kommentarer:

Line sa...

Helt enig med deg når det gjelder kvaliteten på kommoder...kjenner godt igjen problemet med brukne plastskinner! utrolig irriterende!
Gamle kommoder er gjerne skikkelig håndverk. Så heldig du var som fikk en :o) Den ble lekker i hvit.

Anonym sa...

Helt enig!!

Denne kommoden var kjempe søt, var bra du fikk fatt i denne!

Mia sa...

Så nydelig kommode - er så engi, så enig i det med nye kommoder. De eer rett og sett ikke verdt bryderiet. Og det synes jeg om nye møbler generellt (bortsett fra senger og sofaer/godstoler da...)

Trude sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Flott side du har, og så masse fint du har laget! Her står og et prinsesserom for tur. Artig å få inspirasjon av andre.

Ingrid sa...

Jeg liker bloggen din! Her var det mye fint! :)

Anonym sa...

Helt egig jeg også. De gamle møblene er best! Både når det gjelder kvalitet og utseende :0) Kommoden din var kjempefin!